Geen zin om een artikel te lezen? Je kunt dan ons YouTube filmpje bekijken!

Als bedrijf moet je zijn waar je klanten zijn. Het is daarom belangrijk om op sociale media gerepresenteerd te zijn waar bijna iedereen aanwezig is. Dit doe je door eerst Facebook bedrijfspagina aan te maken. Een Facebook bedrijfspagina is eender welke pagina die door mensen actief op Facebook geliked kan worden. Als je een pagina leuk vindt, krijg je op je tijdlijn zogenoemde posts van de pagina, net zoals je dat krijgt van je vrienden.

Het nut hiervan is dat mensen een makkelijk en dagelijks bereikbaar contactpunt hebben waarop ze informatie en boodschappen kunnen vinden over je bedrijf. Naast het grote bereik dat een Facebook pagina aanbiedt, is het ook gemakkelijk om hem zo actueel  en dynamisch mogelijk te houden. Een website daarentegen is minder makkelijk aan te passen en voelt meer statisch aan.

Om een goeie Facebook pagina te creëren is het van belang dat het makkelijk te bereiken valt. Dit heeft met je url te maken. Je kunt deze specifiek aanvragen in plaats van dat Facebook er eentje voor u aanmaakt zodat de zoekmachine uw pagina makkelijk kan vinden. Ook moet je Facebook pagina overal vermeld worden, hoe meer hoe beter! Content is uiteindelijk de sleutel tot een succesvolle pagina, artikels zijn heel goed en leerrijk maar in deze snelle wereld is het veel makkelijker om iets te zeggen met een beeld of video. Zie ons voorbeeld op YouTube. Zorg ervoor dat je regelmatig content post en je pagina up to date houdt zodat die niet in de vergetelheid komt. Met de recente verandering van het logaritme bij Facebook is content belangrijker dan ooit. Hoewel een grote hoeveelheid pagina likes aangenaam is, heeft dit niet direct tot resultaat dat al die mensen daadwerkelijk je berichten te zien krijgen. Het gaat tegenwoordig vooral om de interactie met de berichten : een like, reactie of delen, hoe meer interactie hoe meer zichtbaarheid van je posts!

Een belangrijk aspect van je Facebook pagina is dat het toegang biedt tot de statistieken met betrekking tot volgers, dit bekent dat je kan zien welke leeftijd ze hebben, waar ze vandaan komen, welke taal ze spreken, wanneer ze online komen. Daardoor kan je meer leren over je doelgroep en hun gedrag op Facebook. Ook kom je alle informatie te weten over de statistieken van alle berichten, foto’s en video’s die je via de pagina op Facebook zet. Deze statistieken vertellen jou hoeveel reactie en bereik je posts krijgen. Op deze manier leer je op welke soort content je doelgroep meer reageert zodat je je content kan aanpassen aan de smaak van je doelgroep. Het is daarom aangeraden om zo veel mogelijk te posten tijdens je eerste dagen op Facebook. Hierdoor leer je om vlotter om te gaan met het platform en helpt het systeem om de data te verzamelen voor jou. Dit is ook goed voor de nieuwe fans van je pagina zodat ze meer content kunnen krijgen van jou als ze even je pagina doorscrollen.

Ten laatste kan je adverteren op Facebook via je pagina. Er zijn bijna 6 miljoen Belgische Facebook gebruikers, dit feit alleen al betekent een grote bereikbaarheid. Plus uw advertenties zijn makkelijk te segmenteren op basis van leeftijd, regio, interesses, browser of zelfs smartphone type. Deze grote aanpasbaarheid zorgt ervoor dat je heel gericht kunt werken of juist niet, makkelijk is het ook om je eigen doelgroep up te loaden via e-mailadressen. Je betaalt per klik of per 1000 keer weergave van je advertentie. Adverteren heeft ook het nut om doelgroepen te bereiken die je normaal niet zou bereiken. Dit is een pluspunt vergeleken met bijvoorbeeld Google Adwords, waar ingespeeld wordt op de gerichte zoekacties.

 

Wil je meer leren over de bedrijfstoepassingen van Facebook? Neem deel aan onze #SocialMediaMondays